8 Nisan 2011 Cuma

Mina Urgan - Bir Dinazorun Anıları


   Yapı Kredi Yayınları / 1998 (353 sf.)
   Mina Urgan 1916 İstanbul'da doğumlu bir Cumhuriyet kadını. Kendini dinazor olarak tanımlıyor. Dinazoru nesli tükenmiş bir hayvan olarak değil, geçmişin doğruluğu kanıtlanmış ve yadsınamaz değerlerini yeni sentezler yaparak geleceğe taşımayı amaçlayan bir yaratık olarak tanımlıyor.
   1998 yılında yayınlanan Bir Dinazorun Anılarını kaleme aldıktan sonra bir de Bir Dinazorun Gezileri'ni kaleme alıyor ve 2000 yılında vefat ediyor.
   Bir Dinazorun Anılarında Cmuhuriyet tarihine ve yakın tarihe anılarıyla ışık tutmuştur. Aydınlara yakın bir hayat süren Mina Urgan'ın anılarında Halide Edip Adıvar'dan Ahmet Haşim'e, Behice Boran'dan Aziz Nesin'e, Abidin Dino'dan Neyzen Tevfik'e ve daha bir çok aydını buluyor bilmediğimiz yönlerini öğreniyoruz.
    Bir yazar, çevirmen ve profesör olan Mina Urgan, başta Shakespeare olmakla beraber bir çok İngiliz Edebiyatının en önemli eserlerini dilimize kazandırmıştır.Ayrıca İstanbul Üniversitesi'nde öğretim görevliliği yapmış ve 1977 yılında emekli olmuştur.
    Kitabı Yaşlılık ve Ölüm, Çocukluk, Gençlik, Gençliğimde Tanıdığım Bazı Kişiler ve Siyasal olmak üzere beş bölüme ayırmıştır. Çocukluk bölümünde Mustafa Kemal ile bir anısına da yer vermiştir.
Ben gerçek yaşamı anlatan kitaplardan ayrı bir zevk alıyorum belki gerçek oldukları için belki başka insanların neler yaşadığını nasıl olaylar karşısında nasıl kararlar alıp nasıl tepkiler verdiklerini merak etmemden. Bilemiyorum. Etkileniyorum işte. Onlarla sohbet ettiğimi düşündürüyor bana yaşantı okumak.
    Eğer Cumhuriyetin kuruluş yıllarını merak ediyorsanız, o dönemin aydınlarının neler yaptığını merak ediyor ve yakın tarihin siyasal olayları hakkında biraz fikir sahibi olmak istiyorsanız okunacak bir kitap diyorum.

Herkese iyi okumalar


Hiç yorum yok: