23 Mayıs 2011 Pazartesi

İskender Pala - Şah&Sultan

   Prof. Dr. İskender Pala, Divan Edebiyatı üzerine yaptığı çalışmalarıyla tanınmış bir edebiyatçıdır. Bir çok kitap yazmıştır; fakat en çok bilinenleri sanırım Katre-i Matem, Kitab-ı Aşk, Babil'de Ölüm İstanbul'da Aşk ve Şah&Sultan.
   İskender Pala'nın okuduğum ilk kitabıydı Şah&Sultan. Okuyanı çok olduğundan ben de kendisini oldukça merak ediyordum. Hatta Kocaeli kitap fuarında en çok imza kuyruğu olan yazardı sanırım. Kendisini gidip görme kitap imzalatma şanşım olmadı çalıştığımdan dolayı. Zaten bir süre sonra da kuyruğa kimseyi almamışlar duyduğuma göre.
   Kitap Sultan Selim ve Şah İsmail arasında gerçekleşen yani Osmanlı Devleti ile Safevi Devletini karşı karşıya getiren Çaldıran savaşını konu alıyor. Dolayısıyla romanın baş kahramanları da Sultan Selim ve Şah İsmail. Anlatıcılarımız ise Şah İsmail'in hadım ettiği Kamber Can, Sultan Selim'in güvendiği, yanına aldığı Can Hüseyin ve romanın sonlarına doğru Hasan Can.
   Şah İsmail'in amacı Anadolu'ya Kızılbaşlığı yaymaktır. Sultan Selim ise Şah İsmail'i Anadoluda bir tehtid olarak görmektedir ve bunun üzerine Şah İsmail'in üzerine yürür. Osmanli Devlet'nin düzenli ve donanımlı ordusu bulunmaktadır, İsmail'in ordusu ise düzensiz ve savaş için yetersizsiz. Çaldıran'da karşı karşıya gelen iki ordu, aslında iki müslüman devleti, alevi ile sünnileri yani aslında kardeş kardeşi karşı karşıya getirmiştir. Dolayısıyla kardeş kardeşi öldürmüştür. Buna vurgu yapmak için de ikiz kardeş olan Hasan Can ve Can Hüseyin'in hikayesine yer verilmiştir. Kardeşlerden biri Şah İsmail tarafında diğeri ise Sultan Selim'in yanındadır. Kardeşler istemeseler de Çaldıranda acı bir olayla karşılaşırlar. Bu iki karakterin haricinde Kamber Can vardırki o roman boyunca sevgiyi arar. Öyle bir arayıştırki bu, sevgiyi sürekli sorgular ve adlandırmaya çalışır. Yazar, aslında savaşın arka planında bizi bir aşk serüveninde sürükler. Bir de Taçlı Hatun vardır güzeller güzeli, Şahı da Sultanı da kendine aşık eden...
  Aşktan savaşa, Alevilikten sünniliğe, iktidar kavgasından, hırsa kadar herşeyi bulabileceğiniz sürükleyici bir kitap... İlk başlarda sarmayabilir ama buna aldanmayın ve devam edin...
  Tarihi de içine alan aşkla tatlandırılmış, emek verilmiş bir kitap...
  Herkese iyi okumalar...

5 yorum:

Buket dedi ki...

Hangi kitapları aldın, merak ediyorum. Ben zaten Bursa fuarından çok kitap almıştım ama izmitten de dayanamadım 8 kitap aldım yeniden..

Mor Kalemlik dedi ki...

Merhaba Buket'cim,
Ayşe Kulin;Hayat, Hüzün, Sevdalinka, Veda, Umut, Adı Aylin,
Dostoyevski; Öteki
Murathan Mungan; Kadından Kentler
Hakan Günday; AZ
Franz Kafka; Amerika
Ece Temelkuran; İkinci Yarısı

Daha çok kitapta gözüm kaldı ama malesef bütçemi zorlamak da istemedim.
Sen neler aldın?

Buket dedi ki...

TESADÜF BEN DE ÖTEKİ Yİ ALDIM..

Adsız dedi ki...

Benim anlatamadığım şekilde konuyu çok güzel anlatmışsınız. Güzel ve emek verilmiş bir kitap olduğuna ben de katılıyorum. Katre-i Matem de çok güzeldi. Şimdi Babil'de Ölüm İstanbul'da aşk'ı merak ediyorum:) N.Narda

Mor Kalemlik dedi ki...

Hoşgeldin N. Narda :)

İskender Palayı bu kitap için taktir etmek gerekir gerçekten. Ben de diğer kitaplarıyla bir an önce tanışmak istiyorum ama henüz fırsatım olmadı. Yazımı beğenmen beni çok mutlu etti. :) Teşekkür ederim.
Sevgiler