6 Ağustos 2011 Cumartesi

Franz Kafka - Amerika

Franz Kafka (1883-1924)

Almanca aslından çeviren: Ayça Sabuncuoğlu
Can Yayınları / 257 Sf.
Roman

Franz Kafka'nın Amerika diğer adı Kayıp olan bu romanı bitirilememiş bir eserdir. Yazarın ölümünden sonra diğer eserleri gibi bu eseri de arkadaşı Max Brod tarafından yayımlanmıştır. 

Özetidir!
Romanımızın baş kahramanı Karl Rossmann, onaltı yaşındadır ve bir hizmetçi kız ile ilişkisi olduğu ve ondan bir çocuk sahibi olduğu için babası tarafından adeta Amerika'ya sürgüne gönderilmiştir. New York limanında onu varlıklı bir adam olan amcası karşılar. Amcasının yanıda umduğundan rahat bir hayat sürmeye başlayan Karl, bir süre sonra amcasının istemediği bir ziyareti gerçekleştirdiği için amcası tarafından reddedilir ve Amerika'da yapayalnız kalır. Kendine kalacak ucuz bir otel bulan Karl, odasını iki kişi ile paylaşmak zorunda kalır. Oda arkadaşları olan Robinson ve Delamarche, bulundukları yere çok da yakın sayılmayan Butterford kasabasına giderek orda iş bulma niyetinedirler. Gidecek bir yeri olmayan ve kendini geçindirmesine bir süre yetecek parası olan Karl da onlarla bu yolculuğa katılır. Arkadaş kazandığını sanan Karl, yadırgadığı onların bazı davranışlarını hoşgörör; fakat bir ara o yemek almaya gitmişken ondan izinsiz valizini karıştırmalarına tahammül edemez ve onlardan ayrılarak bir otele gider ve orda aşçıbaşının yardımıyla asansör görevlisi olarak işe başlar. Bir akşan Karl görev başındayken Robinson zilzurna içmiş onu ziyarete gelir ve başına iş açar. Bu olayla Karl işten kovulur Robinson dayak yer ve otelden ayrılırlar. Robinson'un yaşadığı yere vardıklarında aslında bu olayın Karl'ı yanlarında çalıştırmak için planlanmış bir oyun olduğunu öğrenir Karl. Oradan kaçmaya yeltense de başarılı olamaz.

 Günlerden bir gün bir afiş dikkatini çeker. Oklahoma Açıkhava Tiyatrosu'nun iş ilanıdır bu. Karl herkese açık olan bu işe başvurmaya karar verir ve bir dizi işe alınma sürecinden geçtikten sonra adını Negro olarak değiştirerek teknik işçi olarak işe alınır. Diğer işe alınanlarla birlikte onları Oklahoma'ya götürecek trene biner ve etrafı seyre dalar...

Hikayemiz malesef burada ansızın son bulur.
!
Yabancı olduğu bir ülkede hayata tutunmaya çalışan daha onaltı yaşındaki bir gencin hayatından bir kesittir hikaye.

Kafkanın farklı bir tarzı var bana göre sakin akan bir nehir gibi onun hikayeleri, nabzınız hiç yükselmiyor okurken. Bu anlattığı konuların, canlandırdığı karakterlerin sakin bir yaşam sürmesinden kaynaklanmıyor. Kafka olağandışı bir olayı bile aynı sakinlikte anlatıyor size. Sıradanlaşıyor onun uslübundan çıkan her hikaye. Dönüşüm kitabında da bu hakimdi. Bir sabah böcek olarak uyanmış bir karakteri size öyle bir anlatıyorki sanırsınız gayet normal birşey bir böcek olarak uyanmak ve hayatının geri kalanınıböcek olarak sürdürmek. Kafka'yı da Kafka yapan bu bence

Kitabın sonunda yazar tarafından çıkarılan iki bölüm de bulunmaktadır. Fakat bu iki bölümün kitaptan çıkarılması bence isabetli olmuştur çünkü kitabın başından beri zihninizde oturmuş olan karakterlerin davranışarında çelişki yaratan bölümlerdir bunlar özellikle de kahramanımız Karl için geçerlidir bu. Sanırım romanın gidişatını da değiştirirdi. Keşke Kafka devamını getirebilmiş olsaydı.

Birçoklarına sıkıcı gelebilir nazarımda bu kitap. Öyle sıradışı şeyler beklemeyin derim okumak isteyenlere. Yazarın uslübu kesinlikle etkileyecektir sizi.

Amerikayı okumasanızda mutlaka bir Kafka okumalısınız.

İyi okumalar,

8 yorum:

Eren dedi ki...

Kafka'nın sadece Dönüşüm'ünü okumuştum ama farklı bir romanını daha okumak istiyorum, ama sanırım diğer romanları daha farklı bir tarzda..:)

Mor Kalemlik dedi ki...

Dönüşümü ben de okumuştum, bir insanın böceğe dönüşmesi sıradışı bir durum olduğu için yazar bunu duygularıyla, gerçekmişcesine kurguladığı için düzokur birçok okuyucu bunu yadırgamış dolayısıyla beğenmemiştir. Kitapla ilgili açıklamalar okunduğunda böcek olmanın kendin olmakla özdeşleştirdiğini dolayısıyla yazarın toplumdan dışlanmaya dikkat çektiğini bunu kendi uslübuyla böyle sıradışı bir o kadar da farklı bir yolla yapması bence hoştu.
Soruna gelince Dönüşümden farklı diyebilirim, daha sıradan ve olağan bir akışı var, daha anlaşılır yine betimlemeler mevcut fazlasıyla, ama yarım bir hikaye olmasından dolayı insanı doyurmuyor. Okumak için ikinci olarak Amerikayı değil de başka bir kitabını okumanı tavsiye edebilirim ama. Sonra belki Amerika. Benim de okuduğum ikinci Kafka romanıydı Amerika. Ama kesin karar vermek için bir kitabını daha okumak istiyorum.

pelinpembesi dedi ki...

canım, devamlı bestseller tarzı okuyana tabi ki sıkıcı gelir.ama biraz edebiyatla ilgili olan, okuma derinliği kazanmış insanlar zaten bulur yolunu. kafka da mutlaka okunması gerekendir.

Mor Kalemlik dedi ki...

Pelinpembesi, kesinlikle bence de okunmalı en azından bir kitabı...

Aslı dedi ki...

son yıllarda, çok satan kitaplar çok okunur oldu. bu onların iyi kitaplar oldugu anlamına gelmiyor.

Franz Kafka'nın Dava ve Değişim adlı kitaplarını okudum. Bunu okumamıştım. Okucam tskler :)

Mor Kalemlik dedi ki...

Aslıcım, aslında bu biraz arz-talep ve reklam meselesi... İyi ve kötü göreceli kavramlar. Herkes her tarzı okumakta ve sevip sevmemekte özgür. Ben aslında biraz ortacı sayılırım bu konuda, yeterki okunsun yani. Kötü yazılmış bir kitap bile okumaya değer bence. Gerçekten emek içeriyor herbiri fazlasıyla, aklındakileri sözcüklere dökmek her zaman kolay olmuyor. Ben blog yazmaya başladığımdan beri sözcüklerimi daha fazla seçer oldum birkaç kişi okumuş olsa bile. Yazar için de hiç kolay olmasa gerek bu, yetenek bile olsa.

Davayı okumayı ben de istiyorum,

iyi okumalar. :)

thalassapolis dedi ki...

En sevdiğim Kafka romanı Amerika aslında belki de Dava, Şato, Amerika yı arka arkaya okumak gerek bana göre aralarında bir sinerji var. Tabii arka arkaya bu kadar Kafka okumak insanı karamsarlığa da sürükleyebilir.
Maalesef Dönüşüm çok popüler Kafka'yı bana göre tanımak için okunacak en iyi eser Amerika bir diğer favorim Ceza Sömürgesi hala tüylerim diken diken oluyor düşündüğümde.

Mor Kalemlik dedi ki...

Thalassapolis, ben de bir kitabını daha okumak istiyorum ama hangisi bilmiyorum henüz. Ceza Sömürgesi olabilir evet.

Teşekkürler :)