6 Ekim 2011 Perşembe

Ayşe Kulin - Adı Aylin


Everest Yayınları / 494 Sf.


Bitirdikten sonra beni etkilemeyi başardığını düşündüğüm gerçek bir yaşam öyküsüydü. Gerçi yaşam öyküleri benim hep ilgimi çekmiştir. Başarılı, renkli, farklı olsun olmasın, benim için fark etmez. Muhasebesi yapılmış kronolojik sıraya konmuş, olaylar ve alınan kararların arkasındaki duyguya, ruhsal çözünmeye yer verilmiş olsun yeter. Ben sokakta gördüğüm, yeni tanıdığım sıradan bir insanın hayat akışını da merak edenlerdenim. Okul sıra arkadaşlarımı(zı)n hayatları beni etkiler örneğin. Bir zamanlar aynı sırada aynı formalarda kısacası aynı standartta olan insanların yıllar sonra nasıl bambaşka yerlerde oldukları fikri benim kafa yorduğum bir konu. Bunda alınan bir farklı karar etken elbette. Sonrası farklılıklar silsilesi... Bu süreçte karşılaşılan insan faktörüne dikkat çekerim ben, önemlidir, sonra alınan kararların hangi mantık ve duygu sonucu alındığı. Bütün hayatlarda bunu merak ederim.  Yeri gelmişken sizlerin hayatınızın ana rotasını belirleyen kararınızı da sorayım. Ana karar muhakkak okul seçimidir muhtemelen, insanların hayatlarında ayrışma ilk oradan geliyor bana göre, dolayısıyla meslek seçimi de en büyük etken. Sonra mı hamuru aynı olan bambaşka tatlar çıkıyor ortaya. Renkler ve kokular... Hamurumuz elbette farklı, dikkat çekmek istediğim yoğuruluşumuzun aynı olması. Hepimiz dünyayı aynı görüyor farklı mı yorumluyoruz, yoksa farklı görüyor da aynı mı yorumluyoruz. Böyle bir çelişki bana göre bu. Farklılık ve aynılık kargaşası. Hareketlerimizde sebep ve sonuçlar ana hatlarıyla aynı oluyor çünkü, ama bizler farklı hayatlar yaşıyoruz. Aklımdakini anlatmakta zorlanıyorum ya da anlaşılması zor cümleler kuruyorum.
Konudan şaşmakla birlikte aslında tam ortasında da sayılabilirim şu an. Bakış açılarınızın farkından kaynaklanıyor olacak bu. Aylin, hepimizin sahip olduğumuz hayata sahipti. Bir o kadar aynı; ama bir o kadar da farklı bir hayat yaşadı. Aldığı kararlar, onu yaşadığı ortamda birilerine yaklaştırırken birilerine uzaklaştırdı. Peki o kararlarını hangi duygunun  ya da mantığın odağında aldı. Hangileri birilerimize göre mantıklı ya da duygusaldı? Hangileri doğru ya da yanlıştı? Bizim için bunlar ne kadar önemliydi? Onun için fark etmezdi bence. O, kendi için yaşayabilmiş, kendini hep hayatının odağına koymuş bir insandı bana göre. Onu ve hayatını yazılası yapan bu bence, belki hepimizden farklılaştıran. Ayşe Kulin'i de farklılaştıran bu konudaki farkı fark etmiş olması. Aylin'in hayatında olan, onunla bir araya gelip sohbet etmiş, onu gözlemleme şansına erişmiş, sesini duymuş, fikrini almış, onun hakkında kişisel bir kanıya varabilecek bir yakınlıkta bulunmuş biri Ayşe Kulin. Dolayısı ile bilgi aldığı kişiler bir yana, kendi izlenimleri de şekillendirmiştir bana göre bu kitabı. Bu bir yönden sağlıklı bir yönden de yanlı yazılmış yapabilir bir kitabı. Ama ben destek bulmayan kişisel fikirlerinin yer aldığını sanmıyorum bu kitapta.

Her hayat yazılasıdır bana göre ve okunası... ve her hayatın mutlaka okuyucusu vardır. Bu yüzden duygu günlüklerinin yazılması taraftarıyım. Ne alaka diyeceksiniz sadece merak, kişisel üstelik.

Son olarak Ayşe Kulin, kendi farklılığını ortaya koyan bir kitap yazmış, başarısı yine taktire şayan. Kitaptan alabileceğiniz mutlaka bir şeyler vardır. Kararlarınızı etkileyebilecek birkaç küçük ayrıntı belki. Belki almayı düşündüğünüz kararların yapılmış birer örneği...

Kitabın etkisiyle naçizane düşüncem;
Her hayat kendine mahsustur. Bu özerkliği en iyi şekilde değerlendirmek gerekir, bu bencil olun demek değildir.

14 yorum:

Aslı dedi ki...

Çok etkilendigim bir kitaptır. Çok severek ve hiç bitmesin diyerek okudugum..

Tully dedi ki...

Geçmişe yolculuk yapmışım gibi oldu. Bu kitabı lise yıllarında tozlu sıralar arasında okumuştum. O kadar etkilenmiştim ki etkisinden kurtulamadım bir türlü. Sonra İngilizce öğretmenimiz bir gün bir proje ödevi verdi; sizi çok etkileyen birini şeçip onun hayatını anlatın diye. Arkadaşlarım Tarkan filan seçerken ben Aylin'i şeçtim. Daha sonra ödevim okulda birinci olurken ve The Marmara Otelinde de sergilendiğinde mutluluktan havalara uçtuğumu hatırlıyorum:)

Adsız dedi ki...

" Bir zamanlar aynı sırada aynı formalarda kısacası aynı standartta olan insanların yıllar sonra nasıl bambaşka yerlerde oldukları fikri benim kafa yorduğum bir konu. Bunda alınan bir farklı karar etken elbette. Sonrası farklılıklar silsilesi... Bu süreçte karşılaşılan insan faktörüne dikkat çekerim ben, önemlidir, sonra alınan kararların hangi mantık ve duygu sonucu alındığı." alıntıladığım cümleleriniz ilgimi çekti,doğru tespitler barındırıyor bana göre de. Ve evet, okul tercihi çok önemli bir yere sahip. Şahsen ben "şimdiki aklım olsaydı" mühendislik okumazdım gibime geliyor :)

Kitaba gelirsek Kulin'den okuduğum tek kitaptı,daha doğrusu kitap arkadaşıma aitti,ertesi gün gidecekti ve öyle bir hızla okudum ki net olarak hatırlayamıyorum:)Yalnız Kulin'in sandığım gibi sıradan- kötü bir yazar olmadığı fikri kalmıştı. N.Narda

Adsız dedi ki...

çok severek okuduğum,
sonra neredeyse tüm Şakir paşa ailesine ait kitaplara sardırdığım,
seramik yapmak istediğim....
...bir kitaptı:)

CEPAYNASI

Eren dedi ki...

Bu kitabı okumamıştım, gerçek yaşam öyküsü olduğunu da bilmiyorumdum, ilginçmiş:)

Mor Kalemlik dedi ki...

merhabalar, yorumlarınız için teşekkür ederim.

Sevgili Eren,gerçek bir yaşam öyküsü Ayşe Kulin'in akıcı anlatımıyla birleşince muhteşem bir tat çıkmış ortaya. Yaşanmış hikayeleri severim bahsettiğim gibi. Okumanı tavsiye ederim. :)

Sevgili Cep aynası beğenmene sevindim, Giritli Deli Mustafa Paşa'nın üçüncü kuşak torunu Aylin Devrimel(Rodamisli)...

Sevgili N.Narda şimdiki aklım olsaydı ben de kesinlikle ekonomi okumazdım, O yüzden çok iyi hissettin sanırım yazmak istediğim şeyi. Bu yüzden insan geçmiş tercihlerini sorguluyor. Yanlış olarak nitelendiremem ya da hata ama daha iyisi olabilirdi diyorum hep farklı bir tercihle. En azından şimdiki aklımla daha yeteneklerime yatkın bir yol çizmek isterim. Hala da bunun için yoğun bir çaba içerisindeyim. Aylin'in hayatından ben etkilendim çünkü, yeni baştan başlamayı başarmış bir kadın hem de defalarca. Hayatını duygularıyla yönlendirmiş, aklına geleni yapmış ama hep başarmış buna odaklanmış, Mutsuz olduğunda hep değişimi yaratmış, korkmamış, kabul edip oturmamış. Cesur ve kararlı bir kadın. Şanslıymış da ama o ayrı bir mesele. Şans çabayla doğar bana göre. Biz ya da ben diyeyim onun kadar gözü kara ve kendine güvenebilir miydik bundan emin olamıyorum. Bu yüzden onun gibi olmak isterdim. Bu yönüyle Aylin'den çok etkilendim. Bana kendimi düşündürdü ve kararlarım konusunda beni cesaretlendirdi diyebilirim. Değişim, dönüşüm mümkün ve insanın kendi elinde diyebildim ben kitap bittiğinde.
Vaktin varsa bir Aylin'in hayatını gerçekten oku derim. Etkileneceğinden eminim. Ben bile gönderebilirim okuman için. Sevgiler :)

Mor Kalemlik dedi ki...

Sevgili Tully, benim de böyle bir anım var o yüzden duygularını çok iyi anlayabiliyorum. Dur ben de anlatayım: :) Benim de lisede bir resim yarışmasında dereceye giren bir resmim olmuştu. Sonra bu resimler sanırım Milli Eğitim Bakanlığınca kartpostal haline getirildi ve Türkiye'deki tüm okullara 10'arlı gruplar halinde destelenerek gönderildi en üste de benim resmimin kartpostalı vardı. Hatta gruplama işlemini de bizzat ben ve okul arkadaşlarım ve resim öğretmenimiz yaptık. Nasıl güzel bir duyguydu anlatamam, Resmimin gerçeği de devlet dairesinin duvarında asılıdır hala. Gelip geçen insanların dikkatini çekme ihtimali bile beni mutlu ediyor.
Kartpostallanma amacı 1999 depreminde gelir elde etmekti. Amacına da bir nebze ulaştı. Hatta bu kartpostalımı alan bir öğrenci okulumun adresine bana bir mektup göndererek mektup arkadaşı olmak istediğini yazmıştı. olduk da. Bir süre mektuplaştık falan... öyle işte. :)

Mor Kalemlik dedi ki...

Sevgili aslı, beni de çok etkiledi Aylin'in karakteri.
Sevgiler :)

Tully dedi ki...

Anilar ne guzel degil mi? Hersey biter,belki gun gelir dunyaya da gozlerimizi kapariz ama geriye sadece biraktigimiz izler ve anilarimiz kalir..
Gecmisi hatirlamak acisiyla tatlisiyla guzeldir!

sevgilerle..

Mor Kalemlik dedi ki...

Umarım birilerini olumlu yönde etkileyen, cümlelerimiz kalır akıllarda sevgili Tully.

kokarcanın kokuttukları dedi ki...

Aylin beni derinden etkileyen tek kitap olmuştur.
Karşımda bana bakıyor hala!

Mor Kalemlik dedi ki...

Bu nasıl bir rumuzdur, sevgili Kokarcanın Kokuttukları :)Kocaman bir Hoşgeldin diyorum sana. :)
Sanırım okuyup da etkilenmeyen kalmamış Aylin'den.

efsun dedi ki...

Az önce bitirdim Aylin'i çok güzeldi.Ayşe kulin'in başka kitaplarınıda okudum hepsinde böyle buruk oldum:(ne söyleyim bilemedim sonu kötü bitti üzücü:(gerçek hayat hikayesi olunca ağlamak geldi içimden:(

Morkalemlik dedi ki...

Sevgili Efsun,
yaşanmış bir hikaye olması insanı çok etkiliyor gerçekten, tabi sonu ve Ayşe Kulin kalemi...

Beni de çok üzmüştür, duygularına katılıyorum